03/02/2020 Belastingdienst onbereikbaar: miljoen telefoontjes in 2019 niet opgenomen

De Belastingdienst is doorgaans niet de leukste gesprekspartner aan de telefoon. Toch mag je blij zijn als je de fiscus überhaupt te spreken krijgt: ruim een miljoen telefoontjes kwamen in 2019 niet verder dan de wachtrij.

Soms na een wachttijd van een uur. Van de 11,7 miljoen telefoontjes kreeg 86,1 procent van de bellers een medewerker aan de lijn. Eén miljoen mensen hingen op terwijl ze in de wachtrij stonden en ruim 600.000 gesprekken werden geweigerd door de Belastingdienst vanwege ondercapaciteit. Dat blijkt uit cijfers van de fiscus.
'Structureel vol'

"Je staat machteloos", geeft zzp'er Kevin Wijnberg uit Nijverdal aan. Hij belde afgelopen week meerdere malen met de Belastingdienst voor zijn eigen onderneming. Zonder succes. "Ik heb een keer of tien gebeld, voornamelijk in de avonduren. Dan is de wachtrij eigenlijk structureel vol. Je krijgt letterlijk te horen 'de wachtrij is vol'."

De cijfers over de Belastingtelefoon blijven achter op de doelstelling van minister Wopke Hoekstra, minister van Financiën. Die streeft een bereikbaarheid van minimaal 90 procent na. Met een percentage van 86,1 procent in 2019 is dat dus niet gelukt. "Daar blijven we natuurlijk hard aan werken", laat een woordvoerder weten.

Een investering van 250 voltijdbanen bij de Belastingtelefoon bleek onvoldoende.

bron: www.rtlnieuws.nl

Tagged under belastingdienst

Contactgegevens

Belastingadvieskantoor Brabant

Spaansehoekstraat 6

5035 GK Tilburg

Tel: 06-47165290 (from abroad: +31647165290)

mail: Belasting@planet.nl 

Facebook

Instagram

Twitter